torsdag 15. juli 2010

Mexidão!


Gårdagens middag er en supergod rett som dere skal få lære mer om!
I Brasil kalles retten for mexidão (uttales meshidao, den nasale lyden av bokstaven ã er vanskelig å lydskrive!), som enklest kan oversettes til gryterett. Det er enkel men veldig smaksrik husmannskost, med masse næring.
I 1999 var jeg på Vinterfestivalen i Ouro Preto i Brasil. Jeg skal være forsiktig med å bruke ordet fattig, men jeg hadde veldig lite penger. Redningen ble en liten restaurant i den bratteste bakken, som solgte mexidão til sulten festivalungdom. En diger porsjon kostet R$2,50, som på den tiden var ca 20kr. Så kunne man drikke vin og gå på konsert for resten av pengene, og ikke trenge mat før neste dag.


Ingrediensliste (to store porsjoner):

  • 2 fedd hvitløk
  • 2 dl ris
  • 1 boks bønner
  • 400g kyllingkjøttdeig
  • 1/2 løk (rød eller gul)
  • 2 egg
  • 2 laurbærblader
  • salt, pepper, chilipulver (valgfritt)
  • tomat og/eller salat







Hvitløk er obli!
Jeg bruker ett fedd i risen og ett fedd i bønnene.


Hvitløken hakker jeg i denne fantastiske oppfinnelsen, et av mine mest anvendte kjøkkenredskaper.


Inni er det små blad som hakker hvitløken når du snurrer hjulene.


Nøkkelen til den perfekte risen er her: Jeg rører hakket hvitløk sammen med ei god klype salt. Her har jeg brukt gourmetsalt med chili, men en kan gjerne bruke vanlig Maldon eller Jozo, etc.


Først freser jeg salt/hvitløk i litt olje. Så heller jeg i risen og lar den få et kort fres sammen med hvitløken.


Jeg jukser litt og har kokt opp vannet på forhånd i vannkokeren. Ved å helle allerede kokende vann over risen blir den ferdig på et blunk! Pass på at det ikke koker tørt for vann før risen er ferdig, da. Hell på mer vann hvis nødvendig.


Bønner er vel bortimot det man kan kalle brasiliansk nasjonalføde. Der nordmenn i århundrer har brukt poteter bruker de ris og bønner. Jeg liker sorte bønner best. Egentlig burde jeg laget de fra bunnen, men det tar så utrolig lang tid uten trykkoker. Disse fra S&W er i alle fall veldig gode.


En halv hakket rødløk til bønnene og 400g kyllingkjøttdeig til lufting. Helt sjukt som det stinker når man tar av plasten på sånn kjøttdeig. Usch.

Fres løk og resten av hvitløken. Har jeg det for hånden pleier jeg å frese baconbiter sammen med løk og hvitløk, det er ekstra godt.


Hell oppi hele boksen med bønner og sleng i et par laurbærblader. Kok opp og la det koke et par små minutter.


Stek kyllingkjøttdeigen. Jeg pleier å tilsette pepper og chilipulver.


Egg er godt! Vi fikk et helt brett med egg fra naboene på landstedet vårt, som velkomstgave den dagen vi underskrev kontrakten og de var med som vitner. De har 7500 høns! De leverer befruktede egg til klekking og det er bare egg innenfor en viss størrelse som godkjennes. Er de for store eller for små, som disse, så kan de ikke sendes til klekkeriet. 


Se! Det store egget har dobbel plomme!


Eggerøre


Blandes sammen med den stekte kjøttdeigen...


Bønnene går samme veien!


Anrett på en tallerken med deilige, solmodne tomater...


...og servér til sulten kjekkas som syns det er stas å få servert ferdig middag idet han kommer hjem fra jobb!


Vel bekomme!


Photobucket

0 kommentarer: