tirsdag 13. mars 2012

Pão de Queijo

Den deilige søndagen ble ikke bare benyttet til å nyte været og drive hjemlig oppgradering. Utpå ettermiddagen var jeg invitert til matlagingsaften hjemme hos min venninne Georgia!
Først på vår tre-retters meny sto den brasilianske spesialiteten Pão de queijo - osteboller!
I 2010 bakte jeg slike (her) hjemme, men den gang var det av ferdigpose... Slikt driver ikke ekte brasilianere med. Nå skal dere få se hvordan det skal gjøres:

Du trenger:
  • 400g tapioca-stivelse. Finnes i asiatiske matbutikker.
  • 300g revet ost. Jeg bruker en blanding av cheddar, parmesan og jarlsberg.
  • 2 egg
  • salt (ca en spiseskje)
  • 120ml olje
  • 240ml melk

·    

Kok opp melk, olje og salt.


Hell det over tapiocaen.

Rør godt, til blandingen har kjølnet, før du har i osten.


Ha i eggene og bland godt.


Lille Adriana venter spent på det beste hun vet!


Rull små kuler som du enten setter i en smurt form eller på bakepapir på et stekebrett. Stekes midt i ovnen på 180 grader, i ca 35-40 minutter, eller til de er gyldne.


Fyll en kurv og spis alt du orker av deilige, varme osteboller!


Super-nam!


3 kommentarer:

Marcela sa...

Jeg fant bloggen din gjennom Emmas Vintage og det var en overaskelse å lese dette innlegget om pão de queijo! Jeg er brasiliansk og pão de queijo kommer fra min delstad i Brasil! Det var spennende å lese om det i bloggen din. :)

Elisabeth sa...

Oooo, uma mineira de verdade? :D Que legal! AMO muito pão de queijo, e estou adorando que agora sei fazer! Alias, gosto muito de comida mineira em geral, hehehe! Acho que já fui mineira numa vida anterior. Nessa vida só cheguei a ser semi-capixaba.
Que maneiro que vc gostou do meu blog - bem vinda!

Anonym sa...

Hei :-)
Me hadde ein brasiliansk utvekslingsstudent hos oss for to år sidan. Det gjorde at eg hadde lyst å overraska han med ostebollar. Eg fann denne oppskrifta, og eg har jammen brukt den mange gongar etterpå!!

Tusen takk for at du ikkje har teke den bort!

Mvh. Mariann :-)