tirsdag 8. mai 2012

Instafood

I likhet med mange andre i Instagram-universet har jeg en del matbilder på filmrullen. Her er min matkavalkade så langt i år:

Januar. Spaghetti med tomatsaus. Kjøttdeig og masse gode grønnsaker. Obligatorisk parmesan.


Februar. Lofotskreien skal spises fersktrukket med mandelpotet og godt smør...

Mars. Spanakopita (gresk spinatpai) til frokost, lunsj og kvelds!


 Bursdag må krones med kake. Nigellas sjokoladepavlova. Mmmmm...


 Vårens første helg på Enger. Frokostfest!


 April. Brasilianske osteboller i store mengder.


 Oppdaget Maries Crepe i Torggata. Nutella, banan og jordbær. Jeg kunne dødd der og da.


 Påskelunsj på landet. Saftig toast og god te.


Ingenting som eviglang påskefrokost. Påskelabyrint på radio og fyr i peisen.


Hjemmelaget pizza med mozarella, parmaskinke, pinjekjerner, ruccola, parmesan. *stønn*


Mai. Solfylt fridag med frokost-te i hengestolen på verandaen. Luksus.


 Egg. Økologiske, selvsagt.


 Garantert sommerfølelse.


 Klassiker en fredag kveld!


 Kjapp frokost før jobb. Gresk fjell-te og svensk tynnbrød med smør og ost. God start.


Og helt til slutt - dagens frokostkaffe, som ble ekstra god siden øynene fikk hvile på nydelige nelliker.


(Instagram: elisabethlian)


4 kommentarer:

Tone sa...

Nydelige bilder! - og mye godt på bordet der i huset ja. Jeg vil bare kommentere det med økologiske egg. Økologisk landbruk er veldig bra altså, jeg er med på det, men akkurat når det gjelder økologisk hønsedrift finnes endel selvmotsigelser. Svaret kan ligge i fôrsammensetningen. Kanskje er det supert, kanskje ikke. (ps. jeg er ikke ute etter en debatt i bloggen din altså, bare kunne ikke la være å kommentere det, du har en veldig god blogg som jeg følger hele tiden:)

Elisabeth sa...

Hei Tone! Takk for hyggelig tilbakemelding!
Det er flere grunner til at jeg ønsker å velge økologiske alternativer når det kommer til mat. Dyrevelferd er et av argumentene som veier tyngst.
Jeg har fått oppleve hønsedrift av den "frittgående" sorten på nært hold, og jeg opplevde det som helt katastrofalt i et dyrevelferdsperspektiv - selv om det regnes som bedre for hønsene enn bur.
Jeg er veldig klar over at det finnes ulemper også ved økologisk hønsedrift, men jeg tror på at det beste for dyrene er å drive på et vis som tar hensyn til dyrenes naturlige adferd. Levende vesener som kun anses som produksjonsenheter, som lever et liv uten å noensinne puste frisk luft eller se dagslys - det er ikke dyrevelferd.
Men ja, det er ikke et ukomplisert tema å diskutere, men sånn tenker jeg. :)

Klem fra Elisabeth

LindaWR sa...

Hei Elisabeth.
Har du smakt på eggene våre da(litt snikreklamete av meg kanskje)? Våre høner har det veldig fint. Frittgående, dog ikke økologisk.

http://www.planakommunikasjon.no/EK/wp-content/themes/EK/film.html

Ringens(instagram)

Elisabeth sa...

Snikreklame for et bra produkt har jeg ingenting i mot! For meg er det ikke det økologiske som er det viktigste, men som tidligere nevnt dyrevelferd i produksjonen. Det ser virkelig ut som at hønene deres har det fint og skulle ikke hatt noe i mot å spise eggene derfra. :D