søndag 26. juni 2011

Vegetarbiffar efter Claras recept

I går laget jeg UnderbaraClara sine vegetarbiffer for første gang. Hovedingrediensen er rødbeter, som jeg liker veldig godt. Jeg har forstått at dette er en knoll man enten elsker eller hater, så jeg er veldig glad jeg er i elsker-kategorien. For det er supersunt! 


Først skrelte jeg mine fire røde.



Ikke bare har den en fantastisk farge, den er også rik på folsyre og inneholder masse jern, kalsium, magnesium og kalium.  At det minsker risikoen for blodpropp, hjerteinfarkt og hjerneslag om man spiser rikelig med rødbete er jo heller ikke å forakte. 


Alle ingredienser skal rives, så her får min Mouli Julienne virkelig briljere.


 Kutt, stapp, rasp!


 En stor løk og fire kokte poteter går samme veien.


 Ha i 1/2 dl sammalt hvete og 1/2 dl hvetemel, salt og pepper - bland sammen.


Form biffer.


Jeg laget ganske store biffer og fikk 9 stykker av min blanding. Jeg la de på litt matpapir på en fjøl og la de i fryseren. Etter ca en halv time tok jeg ut de to jeg skulle spise og lot resten ligge til de var godt frosne før jeg puttet de i en pose. Praktisk til senere middager.


Så stekte jeg de, først på ganske sterk varme så de fikk fin skorpe på hver side, så ganske lenge på svak varme til de var gjennomstekte. Serverte med steinbitkaker og en god salat. 
Suksess!


0 kommentarer: