søndag 15. august 2010

Konstig lördag



Det er kjedelig å ha vekkerklokke på når det er lørdags morgen. I dag måtte vi ha det, for det var dags att åka till Sverige och hämta bänkskivorna. Jeg fant nemlig etter en hel del research ut at vi kunne spare et par tusenlapper på å kjøpe i Sverige i stedet for på den lokale Byggmakker. Så benkeplata ble bestilt til Optimera som ligger i Töckfors, halvannen times kjøretur fra Oslo.

Dette er et utsnitt av den forjettede benkeplata! Det er en nyproduksjon av klassikeren fra 50-tallet, VirrVarr. 


Mønstret ble tegnet av Sigvard Bernadotte mot slutten av 50-tallet. Her er han i egendesignede briller!
Mønstret VirrVarr ble kjempepopulært på laminatbord og benkeplater på 60- og 70-tallet i Sverige og Norge. Det har nå fått sin renessanse og jeg har til og med sett det på sengetøy og notatblokker. 

Men uansett, onsdag fikk jeg e-post fra Martin hos Optimera om at bänkskivorna hadde kommet og de hadde vært superhjelpsomme og kuttet de til meg i lengdene jeg hadde sendt mål på. Siden åpningstidene er litt knappe der (stenger 17:00 på hverdager og 13:00 på lørdag) måtte vi ta turen i dag. Halv ett var vi på plass – men ingen kunne finne platene mine! De fant ordren i datasystemet og jeg kunne med iPhone i hånd bevise hva Martin hadde bekreftet pr e-post. Etter et par telefoner ble det konstatert at Lians bänkskivor lå hos nabobedriften, der Martin hadde sendt de til kutting. Forklaringen var at han var litt kjapp i vendinga med å sende meg bekreftelsen, for han hadde ikke hentet de tilbake til Optmera! Og på lørdag hadde de stengt. Makan!
Heldigvis var dama i kassa som jeg handlet med veldig forståelsesfull og Martin satt igjen med svarte-per når skyld var fordelt. Jeg betalte, skrev ned adressen min og ble lovet at de skulle sørge for å få varene mine levert til meg her i Oslo på mandag!
Vi benyttet sjansen til å shoppe litt mat på harrysentret i Töckfors og på veien hjem kjørte vi forbi tre brukthandelskilter. På det tredje stoppet vi og det ble litt fangst.

Disse nydelige knottene fant jeg hos Indiska i Töckfors. 

Der hadde de disse heklede glassbrikkene - pakke med fem for kr 12,50! Skulle veldig ønske jeg hadde heklet og stivet de selv... Men når de var så billige så var det ikke spørsmål.

Hos brukthandleren fant jeg tre ting. Den første var denne kleshengeren som nå er en del av samlingen min.
Planen er å lære seg å hekle slike også selv, altså. 

Asbjørn har smitta meg med samlemani av dette bestikket og jeg var heldig i dag. Fem skitne teskjeer som skal bli rene og pene så snart jeg får vask på kjøkkenet!


Plastsleiv av den skikkelige kvalitetssorten. Også noe møkkete, men skal bli skinnende som ny på rekordtid.



Vel hjemme måtte jeg hvile min kvinneplagede kropp litt på sengen. Jeg våknet tårevåt etter å ha drømt om en vanskjøttet hund (!). Andreas hadde brukt tiden mer enn flittig og fått opp alle overskapene i kjøkkenet! Oh lykke! Kvelden har vi brukt til å skru sammen skuffer og feste skapdører. Grandiosa og Mad Men, varm dusj og rent sengetøy.


God natt!


Photobucket

3 kommentarer:

Asbjørn sa...

Godt å få litt konkurranse på det bestikket, jeg har skuffene fulle!

De sorte skaftene er enten laget i bakelitt eller plast. Bakelitt er en forløper til plasten vi kjenner i dag. Bakelittskaftene mister glans, og kan gå opp i liminga, dersom de blir liggende i lenge i bløtt. Det samme skjer i oppvaskmaskin. Limet i bestikk som er produsert før oppvaskmaskiner ble vanlig tåler ikke påkjenningen fra det moderne hjelpemiddelet. Plastskaftene tåler mer, men det kan hende de også de går opp i liminga.

Bakelittskaft som har mistet glansen kan settes i et glass med matolje over natta, så blir de fine og blanke igjen. Rist av overflødig olje, og la resten trekke godt inn.

elsa e sa...

Hei!

Vi ser at dere har kjøpt Virvarr-benkeskive, så flott!

Vi pusser opp et hus fra 1800-tallet og lurer på å gå for virrvarr. Hvor og hvordan bestilte dere, og kan du si hvor mye det kostet?

Ble det fint når det kom på plass?

mvh fam Saatvedt-Päiviö

Elisabeth sa...

Hei!
Vi har enda ikke fått benkeplata på plass, forhåpentligvis skjer det i ettermiddag - og da skal jeg vise frem resultatet på bloggen!
Så langt er jeg superfornøyd med Virrvarr, den er akurat så fin som jeg hadde sett for meg. Jeg bestilte den hos Optimera i Töckfors. Det ligger rett ved Thon-sentret over grensa. Jeg bestilte to hele lengder, hver på 3,02m og betalte 3400SEK. De kappet også platen uten ekstra kostnad. Som jeg skrev i innlegget knotet de det jo litt til for seg ved å ikke ha den klar da jeg kom for å hente, men det ordnet seg jo. Mandagen etter hadde jeg den levert på døren her hjemme i Oslo.
Da jeg ba om pris på plate på 4,2m lengde hos Byggmakker skulle de ha 4600NOK for det. For det som tilsvarer 2800NOK har jeg nå det jeg trenger til kjøkkenet, pluss nok til enten et arbeidsbord eller benk på badet!