tirsdag 8. februar 2011

Husmortirsdag

 Nemlig. Men i dag har jeg gjort mange andre ting også.


 Blant annet har jeg bakt brød! Oppvokst utelukkende på hjemmebakt brød tar jeg tradisjonen videre. Jeg følger ingen fast oppskrift, så det er superenkel prosedyre. Jeg bruker ikke hvetemel, men slenger sammen en masse godsaker, alt etter hva jeg har. Grovt og fint spelt, rug, byggmel, kli, masse havregryn og en drøss med frø. Solsikke, lin, sesam... Alt som er nam!

 Alt blandes godt.


 Så fylles det på med masse vann. Deig med mye spelt skal være blaut!


 En god kladask olivenolje skjemmer ingen.


 Ferdig sammenrørt og passe blaut.


 Jeg "heller" deigen i tre godt smurte former...


 ...og lager en rand midt på brødt med slikkepotten. Da sprekker de ikke på sidene om de hever over kanten på forma.


Voilá og klar for stekeovnen.

Jeg setter formene på rist nederst i ovnen og fyrer på over- og undervarme, 50 grader. Startet med 30 minutter, men endte opp med å legge til ti minutter til.


Etter 40 minutter hadde brødene hevet seg til passe størrelse og jeg kunne skru opp til 200 grader.


 Etter en time til var de ferdige og helt som de skulle! Da jeg kom fra vaskekjelleren like etterpå kjente jeg at duften av nybakt brød hadde sneket seg ut i hele oppgangen. Og at jeg var veldig glad for at den deilige duftens opprinnelse lå hjemme på min egen kjøkkenbenk og bare ventet på prøvesmaking.


Ha en fortsatt god tirsdag!

7 kommentarer:

wenger sa...

Åååh, takk, det samme!

Andreas K sa...

Brødene dine er så deilige!

Unknown sa...

Åh,de så skikkelig god ut! Men..vi e ikkje alle födte husmödre,såe..kor mye bruke du av hver ingrediens? :) sånn ca oppskrift kanskje? jaaa!

Lena sa...

Vet jo at disse brødene er gode. Men husker ikke hvor mye gjær du bruker? Kjører du på med kaldt eller lunket vann?

Smask & dask!

Elisabeth sa...

Jeg slenger altså seriøst bare oppi litt av hver ingrediens! Også beregner jeg litt utfra størrelsen på Ikea-bollen min. Når den er full av deig vet jeg at det er passe til tre brød i formene jeg har. Men om du tenker ca en dl eller to av hver av frøene, og så like deler av meltypene? Husk salt, jeg bruker et par ss med Maldon-salt, i hvert fall.
Jeg bruker vanlig tørrgjær, én pose. Noen ganger blander jeg det i det tørre, andre ganger rører jeg det ut i den første halvliteren med vann jeg heller i. Jeg bruker lunket vann.

Sett i gang og bak! :)

Anonym sa...

Det står ingenting om gjær i oppskriften over. Men en pose tørrgjær er altså nok til tre brød?

Elisabeth sa...

Ja, jeg bruker en pose tørrgjær til tre brød!