onsdag 28. juli 2010

Caranguejo!

Krabbe er for mange typisk sommermat. Jeg har aldri spist krabbe i Norge, men når jeg er i Brasil står det ofte på menyen. Jeg er dessverre ikke så ofte i Brasil, da. 
I februar i år fikk jeg endelig ta turen og tilbrakte tre ubeskrivelig fine uker i byen jeg anser for å være mitt andre hjem - Vitória. Februar er høysommer i Brasil, så da ble det sommermat opp til flere ganger på de tre ukene = krabbe! 


Der betaler man som regel stykkpris pr krabbe. De serveres rett fra den enorme kjelen de er  kokt i og kommer til bordet i ei lita bøtte. Selve kokeprosessen er helt forferdelig, de kokes jo levende. Jeg har vært med på hjemmekoking og det er ikke enkelt for en som blør i hjertet for alle dyr, uansett form og størrelse...
Men... La oss ikke snakke mer om det.


Caipirinhas av ymse slag hører med. 


Her må man gjøre all jobben selv. Dra av de hårete bena og mestre teknikken som skal resultere i deilige biter med saftig krabbekjøtt. Får man det ikke til kan det være en frustrerende affære. Av erfaring og en klok venn lærte jeg at krabbe på dette viset ikke er egnet for å døyve sterk sult. Men som tilbehør til en kald pils  en varm kveld i tropene er det perfekt!


Og når krabbene koster 15kr stykket, 0,6liter øl 17kr, caipirinha 20kr og totalsummen for et langbord med nydelige venner i fire og en halv time på bar ender opp på "svimlende" 700kr...
Da er det digg å være på ferie!


Jeg angrer ikke et sekund på at jeg tok sommerferien i februar, selv om det betyr at jeg jobber hele sommeren her. Jeg lukker øynene og tenker på krabbe...







0 kommentarer: