mandag 4. oktober 2010

Epler, tredje akt

Ingen eplehøst uten en real eplekake! Denne bakte jeg på onsdag og hadde med til familiemiddagen hos moren til Andreas. Her på vei til ovnen...

Ferdig stekt! Den serverte jeg deilig fersk og lunken, til vaniljeis og kaffe. Suksess!
Her er oppskriften, den er superenkel å lage:

Eplekake med vaniljekrem
Ingredienser:
200 gram hvetemel
100 gram sukker
1 ts bakepulver
150 gram smør
3 egg
2 ½ dl vaniljekrem
4-5 epler
2 ss sukker
1 ss kanel
½ dl hakkede mandler
Fremgangsmåte:
- Sett ovnen på 175 grader
- Bland det tørre i en bakebolle. Smuldre i smøret. Tilsett eggene og rør deigen sammen.
- Stryk deigen ut i en rund form (24 cm). Fordel vaniljekremen over deigen.
- Skrell og del eplene i båter, og fjern kjernehusene. Legg eplene utover vaniljekremen. Dryss på sukker, kanel og mandler. Stekes på 175 grader i ca 1 time.
- Server lunken, med krem eller is!


Jeg har jo forøvrig vært veldig dårlig på blogginga de siste dagene og har stadig blitt overrasket over hvor mange hyggelige tilbakemeldinger jeg har fått fra lesere som har savnet nye innlegg!
Jeg tar selvsagt dette til etterretning og kan herved love en spennende uke fremover her på blekka mi!
Følg med, følg med!

Photobucket

0 kommentarer: