torsdag 28. oktober 2010

Kyllingbuljong

Buljongpulver i terningform er vel og bra, men kan aldri slå den buljongen du helt enkelt kan lage selv i ditt eget kjøkken! Friske råvarer i stedet for pulvererstatninger (på ingredienslisten til Maggi hønsebuljong: hønsekjøttpulver!) og ingen E-stoffer. Sånn her gjør jeg det:


Når vi har spist grillet kylling eller kyllinglår til middag tar jeg vare på kyllingskrotten/kyllingbena. Det legger jeg i en kjele sammen med 1 uskrelt løk delt i fire, 2 gulrøtter i skiver, 1 selleristilk i skiver, 2-3 laurbærblader, et par spiseskjeer hakkede krydderurter (persille, timian, rosmarin eller salvie) eller en teskje blandede tørkede krydderurter, pepper og salt.


Så dekker jeg det med vann og koker opp. Skummet som danner seg på overflaten tar jeg bort. Skrur ned varmen, legger på lokk og lar det surre  i underkant av en time. Om det er nødvendig kan man helle på litt kokende vann iblant.


Når det er ferdig kokt siler jeg buljongen  og kaster kyllingben og grønnsaker. 
Buljongen kan oppbevares i kjøleskapet i opp til tre dager men egner seg veldig godt til frysing.
Grønnsaksbuljong lager jeg på samme måte, bare uten kylling.




In English: It's so easy to make chicken stock, and it's so much better and healthier than the powder or cubes you buy. I always make some when we've had grilled chicken for dinner and it's perfect to have in the freezer for when we want to cook for example vegetable soup.


0 kommentarer: