mandag 27. september 2010

Epler, andre akt.

Sent i går kveld, etter forestillingen på Tøyen, plukket Andreas og jeg epler i mørket.

Andreas var sterk og snill og løftet meg på skuldrene sine opp til grenene lengst oppe, hvor det hang flust med fine epler. Disse skal bli til eplemos!

 Først skrelte jeg eplene.


Så fjernet jeg kjernen og kuttet de i båter med denne eplekutteren.


Skar båtene i biter og veide opp 1 kilo.


I en kasserolle med 1dl vann kokte jeg langsomt opp og lot det koke til eplebitene var møre. Rørte om av og til.

Så moste jeg det lett og rørte inn sukker, kanel og en spiseskje med sitronsaft.
Oppskriften sa ca 200 gram sukker pr kilo frukt, men jeg smakte meg frem og fant ut at 100 gram var mer enn nok. Ei god teskje malt kanel ble også godt. Alternativt kan man ha i en kanelstang mens man koker.

Da mosen hadde kjølnet litt var det tid for å smake.
Det ble nyyydelig på et hjemmebakt knekkebrød med Jarlsberg!

Resten helte jeg på glass. Neste ladning jeg koker skal jeg fryse til bruk i bakst utover vinteren.
Enklere blir det ikke!

Photobucket

2 kommentarer:

Kamilla sa...

Flink du e ;-) Kan også bli flotte julegaver ;-)

Anonym sa...

Åh,så deilig! Det så helt nydelig ut! Kjenne at ä blir så inspirert av dä!! Ü
Trur muligens vi kommer denna helga tel oslo(krysse fingran!!)
Stoooor klem,Pia