fredag 26. november 2010

Fredag i forkle

Det var ikke riktig så guddommelig bakst jeg satte meg fore å produsere da jeg i dag utstyrte meg med forkle, skal sies.


Jeg startet med å bake tre brød. Mens de stod i ovnen kokte jeg et nytt glass med eplesyltetøy. Denne gangen kjøpte jeg epler i butikken, og dagens produkt er en blanding av Aroma og Pink Lady. 


Så fant jeg frem oppskrifta jeg så lenge har villet prøve meg på: italienske biscotti! Jeg sjokkerer vel ingen ved å avsløre at den er printet fra Trines Mektige Matblogg - som så mye annet.

Mandler er essensielt!

Det er også sitronskall, og jeg fikk brukt mitt nye zesterjern.


 Tre eggeplommer røres til krem med 250g sukker og 3 ss vaniljesukker. I en annen bolle piskes eggehvitene stive, med en klype salt - som her.


Eggehvitene røres inn i den gule kremen litt etter litt, så tilsettes sitronskall og de grovhakkede mandlene, som har blitt forsiktig ristet i en stekepanne.


 Bland godt!


Sikt 400g hvetemel og halvannen teskje bakepulver i røra og bland til du har en fast deig. Del i tre og rull pølser på lengde med stekebrettet. Stek på 175 grader.


Etter 30-35 minutter tas de ut og kuttes skrått på en fjøl.  Dette må gjøres med en gang, før de blir harde. Avkjøl på rist.


Mmm...megagode!


 På et norgesglass blir de en fin presang.


De jeg skal ha selv får ligge i denne fine, italienske kakeboksen jeg fikk for en femmer på Frivillighetssentralen på Kirkenær for et par uker siden. 
Perfetto!


1 kommentarer:

Lina sa...

=) Skal se om d ikke blir å låne litt oppskrift og sånt her :D