torsdag 25. november 2010

Funn!

Et utvalg av mine seneste bruktfunn:


For et par uker siden fikk jeg med meg et lite antall av Oslos lange liste med loppemarkeder. Før jeg fikk muligheten til å fråtse i (brukt)skatteparadiset Hedmark, var jeg en besatt loppejeger i Oslo. Nå drar jeg bare hvis det høver seg at jeg har tid og ork... Men loppisturene i storbyen ga resultat! Her er vår "nye" kaffekanne. Skikkelig 70-talls, og gjør fremdeles jobben med å holde brygget varmt.


Denne nydelige veggplaten fant jeg i fjor på et marked på Frogner. Det er en årstidsserie med en plate for hver måned, tegnet av danske Bjørn Wiinblad. Denne representerer Juni.


På Korsvoll skole fant jeg disse tre! Oktober, November og Desember!


Da Janne og jeg var på sofajakt på Flisa sist fredag fant jeg denne vesttyske potteskjuleren. Jeg digger fargene og dekoren. Jeg har i det siste lett etter gamle, fine potteskjulere, for jeg føler for å bytte ut enkelte av Ikea-pottene mine med noen med mer særpreg.


Etter besøket på Sanitetens butikk nå på lørdag dro jeg hjem med tre fulle poser og bare knappe 300kr fattigere. Noe av det fineste var de to ullpleddene jeg fikk for en femtilapp! To feilfri, nydelig oransje kvalitetsullpledd - for en fest!


Etiketten avslører at de er laget av Tidstrand, leverandør til det svenske kongelige hoff! Designet av finske Viola Gråsten. 
"Textile designer Viola Gråsten (1910-1994) was born in Finland and came to Sweden in 1945. She began to make patterns for textiles which instantly became national and international successes. Her glowing range of colours became known as ”Gråsten-colours” and have become one of the trademark signatures of a Gråsten design.
Her designs were often bold and geometric, with a very personal style which often drew inspiration from nature. They are still extremely popular amongst collectors and ”design interested” today."

Dette nydelige sengeteppet lå også der, på gulvet i en skitten plastpose. Også det ble mitt for en femtilapp! Vasket og dampet ble det som nytt, utrolig men sant.

Jeg fant denne lille ildfaste skålen, som hører til den jeg store med lokk, som jeg kjøpte der sist. 


Et krus med fin farge.


En stabel med glade eggeglass, i den oransje fargen som etterhvert dominerer blant mine kjøkkenredskaper.


1 kommentarer:

Ida sa...

Åå! Mange fine funn. Genialt med eggeglass som faktisk kan stables. Synes de er plagsomme og ustødige i alle skap jeg har vært i.