tirsdag 4. januar 2011

Sådan lager jeg min kaffe

Hos Ida på Tim Wendelboe får jeg kjøpt hele kaffebønner av beste kvalitet. Ida vet når og hvordan de er plukket, brent, pakket, etc., så jeg føler meg trygg på at jeg får kvalitetssikret produkt! Neste skritt på kaffenerdstigen er å skaffe bedre kvern, men inntil videre får denne gamle traveren duge.


Idet jeg innser at jeg ikke vet hva denne porselensanretningen kalles for skjønner jeg at jeg har meget igjen å lære... Men jeg hadde sett en slik på en intruksjonsvideo om kaffe og følte at det var riktig å kjøpe den da jeg fant den på et loppemarked i høst. Ida bekreftet senere at det var kjempelurt!


 Filteret har jeg selvsagt skylt i kokende vann på forhånd, for å eliminere papirsmak.


Pyrex-kanna er fra Frivillighetssentralens bruktbutikk, så tilsammen har dette utstyret kostet meg 10 kroner. Er det rart man blir hekta på loppis? 


Januarfrokost med smak av jul - og skikkelig god kaffe!


Edit:


På Melitta's hjemmeside fant jeg følgende:


Cone Manual System

The precursor to the modern automatic drip coffeemaker, the cone manual system was invented by Melitta Bentz in 1908 and is still viewed by many coffee aficionados as the best way to make great coffee.

The system is quite simplistic. A cone shaped device that resembles the filter holder section of auto-drip machines is placed on top of a mug or (depending on the size) a carafe. A paper filter is inserted into the cone and coffee is inserted into the filter. Water is then poured over the coffee and the flow of water is regulated by a hole in the bottom of the cone. 

The cone manual can be made out of plastic, ceramic, or metal. The benefits of the system are numerous. They include: coffee brewed at the perfect temperature, regulated flow of water, optimal turbulence of coffee grounds via cone shape design, and one cup at a time freshness. 



0 kommentarer: